Servicii calitative pentru cetăţeni în instanţele de judecată

15. 11. 2013
Institutul Naţional al Justiţiei, în colaborare cu ROLISP USAID, a organizat pe 13 şi 14 noiembrie două seminare cu genericul „Servicii calitative pentru cetăţeni în instanţele judecătoreşti”, la care au fost invitaţi şefii cancelariilor instanţelor judecătoreşti.
 
Formatorul INJ – Irina Lazur, expert în drept şi comunicare publică, – a explicat tipurile de servicii pentru cetăţeni în instanţa de judecată:
  • primirea şi înregistrarea cererilor de chemare în judecată;
  • primirea, înregistrarea şi examinarea petiţiilor;
  • primirea, înregistrarea şi examinarea cererilor privind accesul la informaţie;
  • accesul public la consultarea dosarelor;
  • eliberarea copiilor de pe înregistrarea audio a şedinţei de judecată şi a copiilor de pe materialele dosarelor (servicii contra plată);
  • elaborarea materialelor informative pentru cetăţeni;
  • elaborarea şi publicarea pe pagina web a instanţei a informaţiei de interes public.
Expertul a specificat procedura de primire şi înregistrare a cererilor de chemare în judecată, modalităţile de gestionare a petiţiilor şi a cererilor de acces la informaţii oficiale, menţionând faptul că instanţa poate refuza oferirea acestora în cazurile în care ele sunt cu accesibilitate redusă, au caracter personal sau încalcă principiul de confidenţialitate a procesului.
 
În cadrul cursului, Irina Lazur a relatat despre accesul cetăţenilor la consultarea dosarelor şi despre serviciile prestate contra plată de către instanţele judecătoreşti. Dosarele, cu excepţia celor examinate în şedinţe închise sau celor care ţin de drepturile familiei, patrimoniale şi succesorale, pot fi studiate, sub supraveghere, în incinta instanţei.
 
Alt subiect pus în discuţie a fost cel cu referire la mijloacele de comunicare cu cetăţenii – elaborarea materialelor informative şi publicarea pe pagina web a instanţei judecătoreşti a informaţiei de interes public. În procesul de elaborare a acestora trebuie să fie respectate două principii: acurateţea şi actualitatea informaţiei.
 
Participanţii la training au avut oportunitatea să aplice teoria, efectuând exerciţii practice, cum ar fi pregătirea unui răspuns la cererea cetăţeanului privind accesul la informaţiile oficiale în conformitate cu legislaţia în vigoare sau elaborarea informaţiilor de interes pentru cetăţeni şi postarea lor pe pagina web a unei instanţe de judecată.