Respectarea legislaţiei în cadrul achiziţiei de mărfuri

03. 12. 2012

Luni, 3 decembrie, la INJ a avut loc seminarul dedicat legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice.

Judecătorii şi procurorii, invitaţi la acest training, au audiat următoarele subiecte: Desfăşurarea procedurilor de achiziţii publice; Soluţionarea litigiilor din domeniul achiziţiilor publice; Managementul riscurilor în achiziţii publice; Realizarea achiziţiilor prin mijloace electronice.

Simion Botnari, formator INJ, vicedirectorul Agenţiei Achiziţii Publice, s-a referit la Legea nr. 96, din 13.04.2007, cu privire la achiziţii publice, care reglementează începerea şi desfăşurarea procedurilor de achiziţie publică de către autorităţile contractante, utilizarea eficientă a mijloacelor financiare publice, asigurarea transparenţei achiziţiilor publice, tratarea tuturor operatorilor economici în egală măsură, asigurarea concurenţei şi combaterea concurenţei neloiale. Autoritatea administrativă de specialitate, care efectuează reglementarea de stat, supravegherea, controlul şi coordonarea interramurală în domeniul achiziţiilor publice, este Agenţia Achiziţiei Publice şi se subordonează Ministerului Finanţelor.
 
La seminar au fost examinate principalele cerinţe faţă de procedura de achiziţie, regulile aplicabile comunicării, cerinţa confirmării documentelor, termenele de depunere şi primire a cererilor de participare şi a ofertelor, dosarul achiziţiei publice, procedurile de achiziţie publică, contractul de achiziţie publică.
Un subiect aparte al trainingului l-a constituit soluţionarea litigiilor din domeniul achiziţiilor publice, fiind discutate dreptul la contestare, depunerea şi examinarea contestaţiei, procedura de examinare a contestaţiei, suspendarea procedurii de achiziţii.
 
Experţii naţionali de la PNUD, Ştefan Condrea şi Ion Cojocaru, s-au referit la aplicarea tehnologiilor informaţionale în domeniul achiziţiilor publice, care este unul dintre cele mai eficiente mijloace de promovare a eficienţei şi transparenţei în domeniul dat. Formatorii au făcut o introducere în Sistemul Informaţional Automatizat Registru de Stat al Achiziţiilor Publice (SIA RSAP) – o aplicaţie amplasată pe web, care poate fi accesată de către toţi doritorii, inclusiv de actorii principali: autorităţile contractante, pe de o parte, şi operatorii economici, pe de altă parte. Este un proiect-pilot în care sunt antrenate 34 de autorităţi publice centrale, utilizatoare exclusiv ale sistemului respectiv.
 
Participanţii la seminar au avut ocazia să testeze acest sistem, iar la final li s-au înmânat certificate care atestă instruirea lor la tema dată.