Planuri, metodologii şi concepţii adoptate pentru anul 2014

30. 12. 2013
Pe 27 decembrie a avut loc ultima şedinţă a Consiliului Institutului Naţional al Justiţiei din anul curent, prezidată de Eduard Ababei, vicepreşedintele Curţii de Apel Bălţi. Agenda întrunirii a inclus mai multe subiecte de discuţie, în urma cărora s-au propus spre aprobare Manualul formatorului, Planul de formare formatori pentru anul 2014, Metodologia de determinare a necesităţilor de formare iniţială a candidaţilor la funcţia de judecător, Metodologia de determinare a necesităţilor de formare continuă a judecătorilor şi Concepţia de formare iniţială a candidaţilor la funcţii de judecător şi procuror, precum şi a altor jurişti care contribuie la înfăptuirea justiţiei.
 
Strategia de reformă a sectorului justiţiei pentru anii 2011 – 2016 menţionează importanţa îmbunătăţirii calităţii pregătirii profesionale a judecătorilor, procurorilor şi altor reprezentanţi ai sistemului justiţiei. În acest context, cu asistenţa Programului ROLISP, USAID, în scopul dezvoltării aptitudinilor didactice ale formatorilor, Institutul Naţional al Justiţiei a invitat trei specialişti în domeniu care au elaborat Manualul formatorului. O informaţie despre activitatea specialiştilor respectivi a prezentat Valeria Şterbeţ, şefa Secţiei didactico-metodică şi cercetări. Dumneaei a menţionat că Manualul formatorului are la bază conceptele andragogiei şi la elaborarea lui s-a ţinut cont de standardele europene. Acesta va fi tipărit şi difuzat participanţilor la seminare de formare formatori în domeniul metodologiei de formare a adulţilor. Unul dintre experţii în domeniul metodologiei de formare a adulţilor a fost Otilia Păcurari, expert internaţional, formator la Institutul Naţional al Magistraturii din România, care urmează să elaboreze şi statutul formatorului.
 
Prin vot deschis, unanim, Consiliul a aprobat Manualul formatorului şi Planul de formare formatori pentru anul 2014, pe marginea căruia o informaţie desfăşurată a prezentat Mariana Pitic, şefa Direcţiei instruire şi cercetare a Institutului Naţional al Justiţiei. Planul a fost elaborat în baza analizei planurilor de formare iniţială şi continuă, analizei chestionarelor de identificare a necesităţilor formatorilor, analizei domeniilor prioritare ce rezultă din documentele strategice, precum şi a documentelor europene care conţin angajamente ale Republicii Moldova.
 
Olga Pisarenco, consilier al Directorului executiv al INJ, a prezentat explicaţii privind Metodologia de determinare a necesităţilor de formare iniţială a candidaţilor la funcţia de judecător şi Metodologia de determinare a necesităţilor de formare continuă a judecătorilor. Şi aceste metodologii au fost elaborate cu sprijinul Programului ROLISP, USAID. Ele au fost definitivate ţinându-se cont de recomandările expertului Diana-Elena Ungureanu, judecător, formator la Institutul Naţional al Magistraturii din România. Raportorul a făcut o prezentare a metodelor şi instrumentelor care urmează a fi aplicate în contextul implementării metodologiilor.
 
În continuare, Plga Pisarenco a prezentat şi Concepţia de formare iniţială a candidaţilor la funcţii de judecător şi procuror, precum şi a altor jurişti care contribuie la înfăptuirea justiţiei. Concepţia a fost definitivată, ţinându-se cont de avizele Consiliului Superior al Magistraturii, Consiliului Superior al Procurorilor, Ministerului Justiţiei, Curţii Supreme de Justiţie, Procuraturii Generale, Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti, Consiliului de Mediere, Oficiului Central de Probaţiune, Departamentului de Administrare Judecătorească, Consiliului Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat, de recomandările expertului Diana-Elena Ungureanu, judecător, formator la Institutul Naţional al Magistraturii din România, precum şi în urma discuţiilor din cadrul mesei rotunde privind proiectul Concepţiei (27.11.2013) şi cele din cadrul şedinţei Comitetului Donatorilor INJ (17.12.2013).
 
Înainte de a fi aprobată Concepţia de formare iniţială a candidaţilor la funcţii de judecător şi procuror, precum şi a altor jurişti care contribuie la înfăptuirea justiţiei, membrii Consiliului au avut diferite păreri privind perioada de instruire iniţială în cadrul INJ – temă la care se va mai reveni, probabil.