Instruire privind aplicarea măsurilor procesuale de constrângere şi a măsurilor preventive

11. 03. 2013

Aplicarea măsurilor preventive, în special a arestării preventive, cunoaşte o evoluţie nu prea bună în Republica Moldova, motiv pentru care organizatorii – Institutul Naţional al Justiţiei în parteneriat cu USAID şi ROLISP – au continuat desfăşurarea seminarelor cu tematica Aplicarea măsurilor procesuale de constrângere şi a măsurilor preventive. Extinderea aplicării măsurilor alternative la detenţie pentru minori.

La capitolul detenţiei preventive se constată o situaţie deplorabilă, luând în consideraţie numărul mare de persoane arestate preventiv, iar condiţiile de detenţie sunt recunoscute de către organismele internaţionale drept inumane şi degradante, ceea ce încalcă prevederile art. 5 „Dreptul la libertate şi la siguranţă” din Convenţia Europeană pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Cursul de instruire, care a avut loc azi, 11 martie, a fost destinat atât judecătorilor, cât şi procurorilor. Formatorii INJ –Sergiu Vasiliu, procuror la Procuratura Generală, şi Alexandru Spoială, judecător la Judecătoria sectorului Ciocana – au abordat diverse aspecte ale tematicii date, cum ar fi: Aspecte comparate în cadrul legislativ naţional şi internaţional privind reţinerea şi arestarea preventivă; Alternative pentru detenţia preventivă; Practica judiciară la aplicarea măsurii preventive de arest; Extinderea aplicării măsurilor alternative la detenţie pentru minori. Agenda seminarului a cuprins şi soluţionarea în grupuri unor cazuri practice.
 
Tot azi, a mai avut loc un alt seminar, care va continua şi mâine, cu genericul Managementul financiar, raportarea financiară, auditul intern şi achiziţii publice. La acest curs de instruire au fost invitaţi în calitate de audienţi preşedinţii instanţelor judecătoreşti şi contabili. Participanţii au fost salutaţi de către dna Anastasia Pascari, Director executiv al INJ, şi dl Frederick G. Yeager, Director de program ROLISP, după care a urmat instruirea propriu-zisă cu formatorii INJ – Elena Tabacari, consultant/expert bugete Banca Mondială, Natalia Curagău, consultant, Fundaţia pentru Dezvoltare din R. Moldova, Petru Babuci şi Cristina Scutelnic, şef, respectiv, consultant superior al Serviciului de armonizare a managementului financiar şi controlului în sectorul public al Direcţiei de armonizare a controlului financiar public intern în cadrul Ministerului Finanţelor.
 
Subiectele discutate la prezentul curs au fost următoarele: Procesul bugetar: aspecte generale; Elaborarea şi executarea bugetului instituţiei; Rapoartele financiare ale instituţiei publice; Analiza financiară; Conceptul de audit intern în sectorul public.
 
În cea de-a doua zi, participanţii vor audia teme precum: Cadrul de reglementare a auditului intern în sectorul public; Dispoziţii şi principiile generale ale achiziţiilor publice; Etapele de desfăşurare ale procedurilor de achiziţii publice. Tipuri de proceduri de achiziţii publice şi planul de achiziţii etc. Beneficiarii cursului vor fi instruiţi de către următorii experţi naţionali: Petru Babuci, din Cristina Scutelnic şi Natalia Postolache, şefa Direcţiei Statistică şi Achiziţii electronice din cadrul Agenţiei de Achiziţii Publice.