Discuţii privind evaluarea necesităţilor de formare iniţială şi continuă în cadrul focus-grup-urilor

13. 05. 2014
Instruirea iniţială a candidaţilor la funcţii de judecător şi procuror şi instruirea continuă a judecătorilor şi procurorilor fac parte din atribuţiile de bază ale Institutului Naţional al Justiţiei, cu scopul de a forma judecători şi procurori competenţi, care să-şi exercite atribuţiile independent, imparţial şi în numele legii. În acest sens, Institutul trebuie să furnizeze programe de studii eficiente, asigurând astfel dezvoltarea competenţelor specifice exercitării funcţiilor de judecător şi procuror.
 
Pentru a stabili necesităţile de instruire au fost elaborate patru metodologii de determinare a acestora care urmăresc crearea unui mecanism de identificare, evaluare şi stabilire a necesităţilor de formare iniţială şi continuă a judecătorilor şi procurorilor – Metodologia de determinare a necesităţilor de formare iniţială a candidaţilor la funcţia de judecător şi Metodologia de determinare a necesităţilor de formare continuă a judecătorilor (aprobate de către Consiliul INJ prin Hotărârea nr. 13/3 din 27.12.2013); Metodologia de determinare a necesităţilor de formare iniţială a candidaţilor la funcţia de procuror şi Metodologia de determinare a necesităţilor de formare continuă a procurorilor (aprobate de către Consiliul INJ prin Hotărârea nr. 1/3 din 31.01.2014). Realizarea planurilor de formare iniţială şi continuă a judecătorilor/procurorilor, a agendelor, a programelor de studiu depinde de modul în care se instrumentează procesul dat. Una din metodele de identificare a necesităţilor de formare o constituie focus-grup-ul, care are la bază aspecte de interes raportate la activitatea judecătorilor/procurorilor, dezbateri de idei cu privire la formarea candidaţilor la funcţia de judecător/procuror şi la perfecţionarea profesională continuă a judecătorilor/procurorilor – forma de organizare, conţinutul subiectelor/modulelor, metode de formare, calitatea formării, activitatea formatorilor etc.
 
Luni, 12 mai, în incinta Institutului, au fost organizate discuţii în cadrul a două focus-grup-uri: „Evaluarea necesităţilor de formare continuă a judecătorilor şi procurorilor în cadrul INJ” şi „Evaluarea necesităţilor de formare iniţială a candidaţilor la funcţia de judecător şi procuror în cadrul INJ”, ambele moderate de către Valeria Şterbeţ, şefa Secţiei didactico-metodică şi cercetări a INJ. Participanţii – formatori INJ pentru formarea iniţială şi continuă care activează în sistemul judiciar – au răspuns la o serie de întrebări privind programele de formare în cadrul Institutului şi recomandările pentru optimizarea lor, coraportul aspectelor teoretice şi practice ale programului de învăţământ, dotarea sălilor de studii etc.
 
Un alt focus-grup, alcătuit din formatori pentru instruirea iniţială care nu activează în sistemul judiciar, se va întruni joi, 15 mai, şi va identifica necesităţile de formare iniţială a candidaţilor la funcţia de judecător şi procuror în cadrul INJ.
 
Informaţiile colectate în urma focus-grup-urilor, precum şi cele obţinute în urma aplicării altor instrumente de colectare a informaţiilor prevăzute de metodologiile menţionate, vor fi utilizate la elaborarea rapoartelor de determinare a necesităţilor de formare iniţială a candidaţilor la funcţia de judecător şi procuror, precum şi a rapoartelor de determinare a necesităţilor de formare continuă a judecătorilor şi procurorilor în funcţie. Rapoartele respective vor servi la întocmirea agendelor, a planurilor de formare iniţială şi continuă.