Cursuri de instruire pentru şefii secretariatelor instanţelor de judecată

14. 05. 2014
Reieşind din necesitatea unor cursuri de instruire continuă specializate pentru şefii secretariatelor instanţelor judecătoreşti, Institutul Naţional al Justiţiei, cu suportul Programului USAID de Consolidare a Instituţiilor Statului de Drept (ROLISP), a stabilit organizarea mai multor seminare cu tematici utile pentru activitatea acestora. Participanţii au fost divizaţi în două grupuri alcătuite din 22 şi, respectiv, 24 de persoane.
 
Primul seminar, care a durat două zile, 12 şi 13 mai, a fost dedicat aplicării instrucţiunilor privind efectuarea lucrărilor de secretariat. În mesajul său de salut, Valeria Şterbeţ, judecător în demisie, şefa Secţiei didactico-metodică şi cercetări din cadrul INJ, a menţionat că seminarul e o prelungire a unui set de instruiri conform unui program coordonat cu Consiliul Superior al Magistraturii şi aprobat prin Hotărârea Consiliului Institutului Naţional al Justiţiei. „Având în vedere că un rol important în efectuarea justiţiei eficiente îl asigură evidenţa corectă şi amplă a lucrărilor de secretariat, iar scopul nostru e să vă oferim cunoştinţele necesare pentru o activitate corectă ulterioară”, a spus dumneaei.
 
„Noi am depus străduinţa ca sa fie aleşi cei mai buni formatori şi ca subiectele abordate de ei să fie utile şi relevante pentru dumneavoastră”, a adăugat Ecaterina Popa, şefa Secţiei instruire continuă a INJ.
 
Despre aplicarea instrucţiunilor privind efectuarea lucrărilor de secretariat, organizarea circulaţiei fluxului de documente, înregistrarea documentelor şi constituirea aparatului informativ, controlul executării documentelor a relatat Victoria Sorbală, şef-adjunct al Direcţiei generale documentare a Cancelariei de Stat. Elena Gligor, inspector-judecător principal la Inspecţia judiciară de pe lângă CSM, a vorbit despre caracteristica generală a instrucţiunii cu privire la activitatea de evidenţă şi documentare procesuală în judecătorii şi în curţile de apel, organizarea lucrărilor de evidenţă şi documentare procesuală, înregistrarea corespondenţei dosarelor şi materialelor, perfectarea dosarelor după judecare, trimiterea spre executare a hotărârilor emise în prima instanţă etc.
 
Subiectele privind rolul şefului secretariatului în asigurarea implementării Instrucţiunii cu privire la activitatea de evidenţă şi documentare procesuală în judecătorii şi curţi de apel – în materie penală, interacţiunea dintre şeful secretariatului şi preşedintele instanţei judecătoreşti, circuitul cauzelor penale în cadrul instanţei de judecată, procedura înregistrării materialelor judecătorului de instrucţie, arhivarea dosarelor penale şi a materialelor judecătorului de instrucţie ş.a. au fost dezvoltate de către Valeria Şterbeţ şi Maria Ganganu, asistent judiciar de la Judecătoria Hânceşti.
 
În zilele de 14, 15 şi 26 mai participanţii vor audia următoarele cursuri: „Procedura de achiziţii publice. Inventarierea. Casarea” (formatori: Natalia Postolache de la Agenţia achiziţii publice, şi Constantin Bragoi, director al Departamentului de Administrare Judecătorească); „Managementul resurselor umane. Întocmirea dosarelor personale ale angajaţilor, completarea carnetelor de muncă” (formatori: Lilia Melnic, consultant principal la Cancelaria de Stat, şi Sergiu Morari, şef al Direcţiei raporturi de muncă şi parteneriat social a Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Dumitru Stavilă, director al Inspectoratului de Stat al Muncii); „Planificarea şi gestionarea bugetului în cadrul instanţelor judecătoreşti. Managementul financiar. Raportare financiară" (formatori: Tatiana Dzic, şefa Direcţiei administrare judecătorească de la CSM, şi Viorica Verdeş, şefa Direcţiei metodologie, asistenţă şi evaluare a calităţii de la Curtea de Conturi).
 
La final, şefii secretariatelor vor completa un chestionar electronic privind evaluarea cursurilor de formare continuă organizate în cadrul INJ, care va permite optimizarea conţinutului şi a organizării seminarelor următoare.
 
Al doilea grup de participanţi, format din 24 de persoane, va fi instruit pe 19-20, 21, 22 şi 27 mai curent.