Bazele leaderismului şi managementului

16. 03. 2012

Este tematica cursului de instruire organizat la 15 martie curent de Institutul Naţional al Justiţiei în parteneriat cu Ambasada SUA în Republica Moldova şi Procuratura Generală pentru procurorii cu funcţii de conducere.

 Pe lîngă atribuţiile pe care trebuie să le respecte, activitatea unui procuror-şef presupune şi un  management eficient, o sarcină care trebuie respectată conştient astfel încît, în calitate de leader, să dezvolte şi să susţină la locul de muncă un climat care promovează consolidarea motivării personalului, să stabilească direcţia şi contextul activităţii ce va fi desfăşurată de către alte persoane, precum şi să sporească productivitatea muncii din partea celor pe care îi au în subordonare.

 „Instruirea în domeniul leaderismului managerial nu oferă soluţii pentru fiecare problemă cu care ne confruntăm zi de zi, dar oferă cunoştinţe şi aptitudini necesare pentru a găsi răspunsurile la provocările de leaderism. Promovarea iniţiativei şi a capacităţilor de a atrage după sine alte persoane pentru obţinerea unor rezultate dorite sunt acele calităţi ale procurorilor care şi le-ar dori orice conducător”, a menţionat în cuvîntul de salut Iurie Garaba, preşedintele Consiliului Superior al Procurilor. „Acest curs oferă posibilitatea de a cunoaşte şi de a studia acele mecanisme care permit educarea unor astfel de conducători, inclusiv procurorii care conduc urmărirea penală”, a specificat dumnealui.
 
Cursul de instruire este unul pilot pentru Republica Moldova, identic cu cel organizat de Departamentul de Justiţie pentru procurori în Statele Unite ale Americii. De acest curs au beneficiat şi formatorii trainingului, fiind instruiţi în acest domeniu ca ulterior să ofere din cunoştinţele obţinute şi procurorilor din ţara noastră.
 
„Necesităţile sunt aceleaşi pe care le au procurorii din SUA. Ne confruntăm cu multe infracţiuni, avem întotdeauna prea puţine resurse pentru a face faţă şi foarte puţin timp pentru a întruni sarcinile pentru a ne efectua lucrul cu bine. Ce putem face? Putem doar să utilizăm cît mai optim sursele pe care le avem la dispoziţie, fie că sunt financiare, materiale sau de altă natură. Suntem practic cei care trebuie să gestionăm aceste resurse. Oamenii, subalternii, procurorii sunt sursa noastră principală, cei care se află în subordinea dumneavoastră în fiecare zi”, a afirmat Robert Stroester, procuror adjunct al Districtului de vest al Statului Oklahoma, SUA.
 
În cadrul cursului de instruire participanţii au avut posibilitatea de a-şi consolida cunoştinţele privind tehnicile de management şi practici selectate pentru aplicarea stilurilor de conducere astfel încît să asigure un management eficient.
 
Principiile şi abilităţile de comunicare, conceptul de leaderism, rolul leaderului în activitatea de conducere, sarcinile leaderismului managerial, au fost expuse în sesiunea introductivă a trainingului de către Eduard Bulat, şef secţie combatere traficului de fiinţe umane, Procuratura Generală. „Avem careva neajunsuri pe care trebuie să le perfecţionăm în timp, cerinţe şi standarde pe care trebuie să le respecte un procuror. Procurorul-şef trebuie să depună la maxim eforturi pentru a avea o comunicare la toate nivelele, atît pe orizontală, cît şi pentru verticală, pentru a stabili relaţiile, de a-şi confirma autoritatea, de a-şi promova ideile”, a accentuat dumnealui.  
 
A fost analizat şi managementul schimbării ca parte integrantă a managementului organizaţional, subiectul abordat de Valentina Bradu, procurorul raionului Dubăsari. Dimensiunile schimbării, cultura organizaţională şi rezistenţa la schimbare, precum şi metodele de abordare a schimbării într-un colectiv au fost aduse la cunoştinţă participanţilor în vederea identificării unui model de conducere eficient, înlăturarea problemelor majore care împiedică schimbarea organizaţională.
Participanţii nu au ezitat de a împărtăşi opinii.
 
„Important este ca noi să fim gata pentru schimbare, să contribuim. Fiecare este o individualitate, dar toţi trebuie să contribuie la realizarea obiectivului comun”, a afirmat Ion Oboroceanu, procurorul raionului Căuşeni.
   
„Orice schimbare, de la bine spre sau invers, ea are nevoie de un timp. Timpul care va demonstra cît ele au fost de oportune şi pe cît au fost de eficiente”,  a menţionat Eugen Jomir, procurorul Rîşcani. 
 
Pe lîngă structurarea mediului de activitate, înţelegerea necesităţilor oamenilor stă la baza funcţiei de manager a unui procuror. Motivarea angajaţilor de a-şi exercita cu satisfacţie şi responsabilitate atribuţiile la locul de muncă trebuie să fie o calitate pentru un leader, ceea ce oferă un sentiment de realizare, recunoaştere pentru realizările profesionale, care asigură dezvoltarea profesională. Despre aceasta şi alte necesităţi de motivare, comportament au fost abordate în cadrul trainingului de Mircea Roşioru, şef Direcţie juridică, Procuratura Generală.
 
Metoda practică abordată de moderatorii trainingului a sporit eficacitatea însuşirii unor noi cunoştinţe în domeniu. Participanţii au avut ocazia de a se expune asupra problemelor cu care se confruntă în activitatea managerială, de a veni cu propuneri pentru rezolvarea acestora, dar şi dificultăţile pe care le întîmpină pentru perfecţionarea activităţii de leader.
 
Un alt curs de instruire în acest domeniu va avea loc la sfîrşitul lunii martie curent.