16. 07. 2013
În lunile iulie – august curent, Institutul Naţional al Justiţiei (INJ) organizează cursuri de instruire pentru avocaţi, în colaborare cu Consiliul Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat (CNAJGS). Conform Strategiei de reformare a sectorului justiţiei, a fost elaborat un grafic de desfăşurare a cursurilor de instruire la care pot participa avocaţii antrenaţi în sistemul de asistenţă juridică garantată de stat. Planul de instruire cuprinde 30 de seminare, la care vor fi antrenaţi, în totalitate, 250 de avocaţi, repartizaţi în grupuri, în funcţie de disponibilitatea lor. Pentru fiecare grup, instruirea continuă include 3 module: sistemul de asistenţă juridică garantată de stat; probele şi probatoriul în procesul penal, proceduri speciale şi interacţiunea cu beneficiarul asistenţei juridice garantate de stat. Aceste cursuri de instruire vor fi audiate succesiv de către fiecare grup în parte.
Evenimentul fără precedent în ţara noastră – instruirea continuă a avocaţilor care acordă asistenţă juridică garantată de stat – a fost lansat ieri, 15 iulie, în incinta INJ, seminar la care a participat un grup de avocaţi care activează în jurisdicţia Oficiului Teritorial Chişinău. În cadrul acestuia au fost stabilite obiective şi finalităţi ce vizează reformarea sectorului şi care dau un caracter sistematic instruirilor. Scopul organizării cursului de instruire este de a furniza informaţii despre sistem, de a realiza un feedback între aparatul administrativ al CNAJGS şi avocaţi, dar şi de a permite avocaţilor să acumuleze numărul de ore ce va fi luat în calcul în procesul monitorizării calităţii asitenţei juridice garantate de stat, cât şi la prelungirea contractului de muncă cu Oficiul Teritorial în vederea acordării asistenţei juridice garantate de stat pentru anul 2014.
Formatorul primului curs de instruire a fost Lilian Darii, Director executiv al CNAJGS. Dânsul a venit cu o schemă de acordare a asistenţei juridice calificate garantate de stat, cu precondiţii ale bunei funcţionări a mecanismului de calitate şi a bunelor practici profesionale unanim recunoscute, dar şi cu o viziune asupra întregului sistem. Agenda zilei a avut 4 sesiuni, dintre care prima a fost dedicată managementului sistemului de asistenţă juridică garantată de stat. În cadrul ei au fost abordate tipurile şi formele de asistenţă juridică garantată de stat, administrarea procesului de acordare a asistenţei juridice garantate de stat şi reglementarea normativ-juridică a aspectului vizat. Un alt subiect pus în discuţie a fost procesarea solicitărilor de acordare a asistenţei juridice garantate de stat, la care s-au discutat etapele procesării solicitărilor de acordare a asistenţei juridice garantate de stat, procesarea solicitărilor în funcţie de nivelul de venit al persoanei, criteriile de eligibilitate ale beneficiarilor asistenţei juridice gratuite şi despre testul financiar.
Mai mult interes a trezit audienţilor sesiunea a treia – cea legată de raportarea şi remunerarea serviciilor de acordare a asistenţei juridice garantate de stat prestate de către avocaţii. Aici au fost analizate reguli generale cu privire la raportarea serviciilor de acordare a asistenţei juridice garantate de stat prestate de către avocaţi, forma şi conţinutul raportului de activitate al avocatului, termenul de depunere al raportului, dar şi reguli specifice cu privire la raportarea şi remunerarea serviciilor de acordarea a asistenţei juridice calificate garantate de stat.
Ultima parte a zilei a fost dedicată dezbaterilor privind monitorizarea activităţii avocatului care acordă asistenţă juridică garantată de stat. În vederea aprecierii obiective a calităţii asistenţei juridice, a fost elaborat un sistem de standarde minime de calitate şi au fost menţionate elementele mecanismului de asigurare a calităţii juridice garantate de către stat, cum ar fi admiterea în sistem, instruirea iniţială a avocaţilor pentru a desfăşura activităţi în sistemul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat, instruirea continuă a lor, ghidurile profesionale de bune practici şi mecanismul de monitorizare a calităţii, prin diferite metode şi modalităţi, inclusiv monitorizarea de către alţi avocaţi (peer review).
Un alt seminar cu genericul „Probele şi probatoriul în procesul penal. Proceduri speciale” a avut loc astăzi, 16 iulie, pentru cei care deja au audiat primul seminar. Formatorul acestuia a fost Vasile Rotaru, doctor în drept, conferenţiar universitar la USM. Discuţiile au fost ghidate pe marginea subiectelor ce ţin de admisibilitatea şi suficienţa probelor, de activitatea de verificare/asigurare de către avocat a veridicităţii declaraţiilor şi a fost stabilit rolul avocatului în cadrul iniţierii şi negocierii unui acord de recunoaştere a vinovăţiei. Au fost evidenţiate condiţiile importante pentru asigurarea dreptului la un proces echitabil şi analizate speţele culese din practica domeniului de activitate.
Tot astăzi, a început instruirea unui alt grup de avocaţi în cadrul primului modul, referitor la sistemul de asistenţă juridică garantată de stat din RM. Formatorul cursului a fost Sergiu Chiruţa, coordonatorul Oficiului teritorial Chişinău al CNAJGS. Menţionăm că în aceeaşi succesiune, vor fi instruite şi alte grupuri de avocaţi antrenaţi în sistemul de asistenţă juridică garantată de stat.
Începând cu 29 iulie curent, avocaţii care au fost prezenţi la primele două seminare vor audia modulul de instruire legat de interacţiunea cu beneficiarul asistenţei juridice garantate de stat. Formatorii cursurilor vor fi Victor Zaharia, preşedintele Consiliului Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat, şi Ion Căpăţână, avocat, lector universitar.