A început instruirea iniţială a şefilor secretariatelor instanţelor judecătoreşti

29. 03. 2013
În vederea realizării Planului de învăţământ pentru formarea iniţialăa şefilor secretariatelor instanţelor judecătoreşti în anul 2013, aprobat prin Hotărârea Consiliului INJ din 15.03.2013, Institutul Naţional al Justiţiei, beneficiind de asistenţă financiară din partea Programului de Consolidare a Instituţiilor Statului de Drept (ROLISP) USAID, a început desfăşurarea cursurilor respective la 25 martie curent.
 
Şefii secretariatelor instanţelor judecătoreşti vor fi instruiţi în trei etape. În etapa I şi III, ei vor audia, timp de două, respectiv, patru săptămâni, diverse cursuri şi seminare ce ţin de specificul funcţiei lor, iar în etapa a II-a vor efectua un stagiu de practica de 6 săptămâni. Astfel, durata de instruire iniţială a şefilor secretariatelor instanţelor judecătoreşti este de 12 săptămâni.
 
Conform curriculumului pentru formarea iniţială a şefilor secretariatelor instanţelor judecătoreşti, aceştia vor studia următoarele discipline:
 
  • Cadrul legal ce reglementează statutul şi activitatea şefilor secretariatelor instanţelor judecătoreşti (formator –Valentin Lastaveţchi, şef al Secretariatului Curţii Supreme de Justiţie);
  • Activitatea administrativ-judiciară a instanţelor judecătoreşti (formator – Vladislav Clima, judecător, vicepreşedinte al Judecătoriei sectorului Ciocana);
  • Abilităţi manageriale (formatori – Tatiana Ciaglic, şef Secţie e-transformare, e-instruire şi tehnologii informaţionale, Direcţia instruire şi cercetare, INJ, şi Mark Hinnen, specialist în administrare judecătorească, SUA);
  • Gestionarea resurselor umane (formatori – Valentin Lastaveţchi, şef al Secretariatului Curţii Supreme de Justiţie, şi Mark Hinnen, specialist în administrare judecătorească, SUA);
  • Gestionarea resurselor financiare (formatori – Viorica Verdeş, auditor public, şef Direcţie metodologie, asistenţă şi evaluare a calităţii, Curtea de Conturi, şi Mark Hinnen, specialist în administrare judecătorească, SUA);
  • Gestionarea circuitului de dosare (formatori – Alexandru Gheorghieş, preşedintele Curţii de Apel Bălţi, doctor în drept, şi Mark Hinnen, specialist în administrare judecătorească, SUA);
  • Achiziţii publice (formator – Natalia Postolache, şef Direcţie statistică şi achiziţii electronice, Agenţia Achiziţii Publice);
  • Gestionarea şi utilizarea tehnologiilor informaţionale (formatori – Mihai Grosu, asistent de program, Programul de Consolidare a Instituţiilor Statului de Drept, şi Mark Hinnen, specialist în administrare judecătorească, SUA);
  • Elemente de drept procesual (formator – Radu Ţurcanu, judecător la Judecătoria sectorului Botanica, doctor în drept);
  • Comunicarea persuasivă (formator – Claudia Crăciun, doctor în pedagogie, profesor universitar);
  • Deontologia profesională a şefilor secretariatelor instanţelor judecătoreşti (formator – Cristina Malai, vicedirector de program ROLISP, magistru în drept);
  • Relaţii cu publicul şi mass-media (formator – Irina Lazur, expertă în dreptul mass-media, consultant în comunicare şi relaţii cu publicul);
  • Familiarizarea cu legislaţia anticorupţie (formator – Vladislav Clima, judecător, vicepreşedinte al Judecătoriei sectorului Ciocana);
  • Protecţia datelor cu caracter personal (formator – Veronica Mocanu, magistru în drept, lector la Universitatea de Stat din Moldova, preşedinte al ONG „Centrul de mobilitate din Moldova”).

Este programată instruirea a 50 de persoane, care vor sunt divizate în 2 grupuri. Al doilea grup va începe cursurile la 8 aprilie curent.