Program de formare formatori – metodologia de formare activ-participativă

17. 09. 2013

În contextul „Strategiei de dezvoltare și consolidare a capacităților instituționale, manageriale și didactico-științifice ale Institutului Național al Justiției în anii 2012-2016”, care include prevederi privind dezvoltarea aptitudinilor profesionale ale formatorilor, precum şi în contextul „Strategiei de reformă a sectorului justiției pentru anii 2011-2016”, care prevede formarea formatorilor pentru instruirea inițială și continuă, inclusiv instruirea cu privire la metodologia de predare adulților, INJ, în parteneriat cu USAID ROLISP, a organizat seminarul de două zile cu tema instruirii adulţilor şi utilizării metodologiilor moderne de predare.

În alocuţiunile rostite de către Veaceslav Didâc, Director executiv adjunct al INJ, şi Frederick G. Yeager, Director USAID ROLISP, a fost evidenţiată importanţa cursului, care are ca scop transmiterea participanţilor la seminar a aptitudinilor necesare pentru instruirea altor persoane şi dezvoltarea unui cadru de formatori care vor efectua ulterior instruirea formatorilor actuali și viitori ai Institutului în acest domeniu.
 
Temele propuse la seminar au fost prezentate de către o echipă de experţi internaţionali şi naţionali: Otilia Păcurari, formator la Institutul Național al Magistraturii din România, Valeria Șterbeț, ex-judecător la Curtea Constituțională, formator INJ, si Adriana Eșanu, doctor în drept, conferențiar universitar, formator INJ.
 
Agenda trainingului a inclus subiecte de interes sporit, precum analiza tehnicilor de înlăturare a barierelor de comunicare (tehnica blazonului, valiza de aşteptări, tehnica de lucru, tehnica parcării), identificarea competenţelor formatorului şi algoritmul de realizare a unei prezentări de succes, stilurile de învăţare (modelul andragogic, modelul lui Kolb etc.).
 
Participanţii la seminar au avut ocazia să cunoască metodele de formare a adulţilor, tipurile de interacţiuni şi materialele de instruire, tehnica formulării obiectivelor de învăţare, principiile de corelare a obiectivelor de învăţare cu metodele de formare etc.
 
Au fost utilizate şi activităţi practice – exerciţii în grupuri de lucru în baza uneia dintre metodele selectate: prelegerea interactivă, jocul de rol/simularea, lucrul în grup, brainstormingul; pregătirea şi realizarea secvenţelor de formare pe o temă la alegere de către grupuri, inclusiv observarea şi analiza acesteia din perspectiva rolului de formator şi al celui de participant.