În vederea formării profesionale continue, dar şi a acumulării numărului de ore prevăzut în art.54 al Legii nr. 1260-XV, avocaţii continuă să-şi perfecţioneze cunoştinţele în domeniul asistenţei juridice garantate de stat.
Ieri, Institutul Naţional al Justiţiei, în colaborare cu Consiliul Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat (CNAJGS), a deschis o nouă stagiune de perfecţionare a avocaţilor în cadrul cursului de instruire continuă cu genericul „Interacţiunea cu beneficiarul asistenţei juridice garantate de stat”.
Audienţii primului seminar al acestui modul au fost avocaţii care acordă asistenţă juridică garantată de stat şi care au participat deja la seminarele precedente – „Sistemul de asistenţă juridică garantată de stat” şi „Probele şi probatoriul în procesul penal. Proceduri speciale”.
Formatorii seminarului au fost Victor Zaharia, preşedintele Consiliului Naţional pentru Asistenţă Juridică garantată de Stat, şi Ion Căpăţână, avocat, lector universitar. Ei au acţionat conform unui principiu care permite fiecărui participant să exprime o idee, dar să culeagă mai multe. Astfel au fost abordate aspecte mai mult practice, decât teoretice.
Din start, Victor Zaharia a menţionat importanţa instruirii continue a avocaţilor care acordă asistenţă gratuită de stat şi necesitatea lor de a acumula numărul de ore prestabilit pentru a favoriza prelungirea contractul de acordare a asistenţei juridice calificate garantate de stat cu Oficiile teritoriale ale CNAJGS. Menţionăm că seminarele reprezintă prima încercare a CNAJGS de a realiza un program de instruire continuă prin intermediul INJ, privind asigurarea asistenţei juridice garantate de stat. Întregul curs de perfecţionare cuprinde 24 de ore.
Agenda zilei a inclus subiecte ce ţin de interacţiunea avocatului cu beneficiarul asistenţei juridice garantate de stat şi au fost abordate regulile generale de interacţiune a acestora. Termenul asistenţă a fost tratat ca fiind un complex de activităţi acordate beneficiarului de către avocat, pentru a-i rezolva problemele. Accentul s-a pus pe asistenţa judiciară primară, deoarece, aşa cum spunea Ion Căpăţână, de aici decurge reuşita soluţionării cazului. El a prezentat un algoritm de acţiuni ce trebuie întreprinse în cadrul asistenţei juridice primare, pentru a asigura un minim de asistenţă calificată.
Pe lângă documentare şi consultaţie, interviul/convorbirea joacă un rol primordial în clarificarea problemei şi este prima etapă a asistenţei juridice acordate de către avocat solicitantului de asistenţă, care constă din una sau mai multe convorbiri dintre aceştia, scopul cărora este obţinerea unui anumit volum de informaţie primară, necesară pentru acordarea asistenţei juridice. Este necesar de a identifica şi a formula corect problema, pentru că de aceasta depinde reuşita cazului. În a doua parte a zilei au fost stabilite scopul, etapele de pregătire a interviului, cum are loc intervievarea beneficiarului, analiza informaţiei şi identificarea/formularea soluţiilor.
Participanţii au fost repartizaţi în grupuri şi au analizat speţe care cereau soluţionarea anumitor probleme de ordin juridic.
Tematica „Interacţiunea cu beneficiarul asistenţei juridice garantate de stat” va fi abordată în decursul următoarelor săptămâni şi de către alte grupuri de avocaţi care acordă asistenţă juridică garantată de stat.