25. 08. 2014
De data aceasta, şedinţa Consiliului Institutului Naţional al Justiţiei a avut loc într-o componenţă parţial renovată. Conform legii, Consiliul – organul suprem de conducere al INJ – este alcătuit din 13 membri, dintre care 7 sunt desemnaţi de către Consiliul Superior al Magistraturii din rândul judecătorilor instanţelor judecătoreşti de diferite niveluri, 4 – de către Procurorul General la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor, un membru – de către Ministerul Justiţiei şi un membru – profesor titular de drept, desemnat de Senatul Universităţii de Stat din Moldova. Mandatul membrilor Consiliului are o durată de 4 ani şi poate fi reînnoit doar o singură dată.
În vara curentă, a expirat mandatul la şase membri: Constantin Alerguş, judecător la Curtea Supremă de Justiţie, Nicolae Gordilă, judecător la Curtea Supremă de Justiţie, Radu Ţurcanu, judecător la Judecătoria Botanica, mun. Chişinău, Maria Malanciuc, judecător la Judecătoria Ungheni, Igor Serbinov, adjunct al Procurorului General, Nicolae Geru, procuror în Procuratura Centru, mun. Chişinău. În locul lor, au fost desemnate de către instituţiile respective următoarele persoane: Liliana Catan, judecător la Curtea Supremă de Justiţie, Iurie Bejenaru, judecător la Curtea Supremă de Justiţie, Alexandru Spoială, judecător la Judecătoria Ciocana din mun. Chişinău, Angela Bostan, judecător la Judecătoria Hânceşti, Eduard Bulat, şeful Secţiei prevenire şi combatere a traficului de fiinţe umane din cadrul Procuraturii Generale, şi Igor Popa, procuror în Procuratura Râşcani, mun. Chişinău.
Şedinţa a fost condusă de Eduard Ababei, Preşedintele Consiliului INJ, vicepreşedinte al Curţii de Apel Bălţi. Pe agenda de lucru au fost incluse mai multe chestiuni, dintre care le menţionăm pe cele ce ţin de constituirea Comisiei pentru examenele de admitere în anul curent, aprobarea Raportului de activitate al INJ pentru anul 2013, aprobarea Planului de formare iniţială a candidaţilor la funcţii de judecător şi procuror în perioada 1 octombrie 2014 – 31 martie 2016 şi aprobarea Concepţiei Centrului de Informare şi Documentare Juridică al INJ.
Conform Regulamentului de organizare a concursului de admitere, Comisia pentru examenele de admitere este constituită de către Consiliul INJ într-o componenţă de cinci membri şi un secretar. În urma mai multor discuţii, ţinându-se cont şi de propunerile Consiliului Superior al Magistraturii şi ale Consiliului Superior al Procurorilor, Consiliul a aprobat componenţa Comisiei pentru examenele de admitere, examene care vor începe la 2 septembrie curent.
În continuare, Anastasia Pascari, Director executiv al Institutului Naţional al Justiţiei, a prezentat o informaţie despre Planul de formare iniţială a candidaţilor la funcţiile de judecător şi procuror în perioada 1 octombrie 2014 – 31 martie 2016. Dumneaei a menţionat că, spre deosebire de anii precedenţi, Planul de formare iniţială a candidaţilor la funcţii de judecător şi procuror în perioada 1 octombrie 2014 – 31 martie 2016 a fost elaborat conform Metodologiilor de determinare a necesităţilor de formare iniţială a candidaţilor la funcţii de judecător şi procuror, aprobate prin Hotărârile Consiliului INJ nr.13/3 din 27.12.2013 şi nr.1/3 din 31.01.2014. Astfel, Planul de formare iniţială a candidaţilor la funcţii de judecător şi procuror în perioada 1 octombrie 2014 – 31 martie 2016 include patru discipline noi, care rezultă din documentele strategice naţionale, şi anume:
- Protecţia datelor cu caracter personal.
- Aplicarea legislaţiei ce reglementează activitatea de probaţiune.
- Prevenirea şi combaterea discriminării, rasismului şi intoleranţei.
- Prevenirea şi combaterea torturii şi a relelor tratamente.
Includerea acestor discipline în Planul de formare iniţială a impus necesitatea micşorării numărului de ore la unele discipline de studiu. Totodată, ţinându-se cont de propunerea Consiliului Superior al Procurorilor, a fost completată lista subiectelor la proba verbală a examenului de absolvire de către procurori, fiind inclus şi subiectul „Susţinerea învinuirii în instanţa de judecată”. Respectiv, a fost completată lista la proba verbală a examenului de absolvire de către judecători, fiind inclus şi subiectul „Pronunţarea dispozitivului actului judecătoresc”.
Planul de formare iniţială a candidaţilor la funcţii de judecător şi procuror în perioada 1 octombrie 2014 – 31 martie 2016 a fost aprobat cu mici corectări propuse de Ghenadie Eni, Alexandru Spoială şi Liliana Catan.
O altă temă de discuţii în cadrul şedinţei din 22 august a fost Concepţia Centrului de Informare şi Documentare Juridică. La acest subiect a prezentat o informaţie Tatiana Ciaglic, șefa Secției e-transformare, e-instruire și tehnologii informaționale a INJ. „Reformarea sectorului justiției care generează modificări masive a cadrului normativ, armonizarea acestuia la aquis-ul comunitar, crearea unei reţele de judecători specializaţi în dreptul Uniunii Europene, sporirea importanței studierii şi aplicării Convenţiei Europene a Drepturilor Omului şi a jurisprudenței CtEDO în practica judecătorească, necesitatea uniformizării aplicării cadrului normativ și asigurarea standardelor în domeniu generează necesitatea unei abordări complexe a problemei ce ţine de profesionalizarea inițială și continuă a specialiştilor implicați în înfăptuirea actului de justiție. În această situație, accesul rapid la informația necesară și utilă profesioniștilor poate deveni un aspect esențial pe calea asigurării unei justiții echitabile. În acest context, Planul de acțiuni pentru implementarea Strategiei de reformă a sectorului justiției în anii 2011-2016 prevede reformarea și eficientizarea activității Institutului Național al Justiției, inclusiv prin crearea unui centru de informaţii juridice accesibil pentru judecători, procurori şi reprezentanţii altor profesii juridice – acțiunea nr.4 a domeniului specific de intervenție nr.1.3.1”, a menţionat dumneaei. Membrii Consiliului prezenţi în şedinţă au aprobat Concepţia, ei luând cunoştinţă în prealabil cu varianta electronică a acesteia. Menţionăm că la Institutul Naţional al Justiţiei deja se lucrează pentru crearea şi lansarea activităţii Centrului de Informare şi Documentare Juridică.
În aceeaşi şedinţă, Consiliul a aprobat modificările curriculumurilor disciplinare pentru formarea iniţială a consilierilor de probaţiune, Memorandumul de Înţelegere între Institutul Naţional al Justiţiei şi Leavitt Institute for International Development şi Raportul de activitate al INJ pentru anul 2013, pe care îl veţi putea găsi pe site-ul INJ în zilele următoare.