Instruirea consilierilor de probațiune

29. 09. 2011

Instruirea consilierilor de probațiune denotă un aspect necesar în exercitarea atribuțiilor prevăzute în vederea desfășurării acestei activități. La 27 septembrie curent, 31 de consilieri de probaţiune au avut posibilitatea de a se familiarizarea cu noi practici și metode de întocmire a referatului presentențial de evaluare psihosocială în cadrul seminarului „Procesul de întocmire a referatului presentenţial de evaluare psihosocială şi evaluarea riscului”, organizat de Institutul Naţional al Justiţiei în colaborare cu Departamentul Instituțiilor Penitenciare.

<--break->
Ca parte a sistemului de justiţie penală, instituţia probaţiunii se înscrie drept o activitate specifică din perspectiva valorilor şi principiilor orientate în jurul ideii de resocializare a persoanelor liberate de pedeapsa penală a privaţiunii de libertate, spre controlul comportamentului şi al respectării obligaţiilor acestora, prin acordarea de asistenţă persoanelor liberate din locurile de detenţie, precum şi prin evaluarea psihosocială a personalităţii infractorului pentru depăşirea comportamentului infracţional, a circumstanţelor psihosociale care l-au făcut posibil, supravegherea şi reintegrarea acestuia în societate.  
Cu cuvinte de salut în fața participanților au venit Viorica Puica, șefa Direcției instruire și cercetare, INJ, și Igor Cepraga, șeful Oficiului central de probațiune, apreciind pozitiv importanța organizării unui asemenea seminar pentru consilierii de probațiune.
 
Ce este probațiunea, care sunt scopurile, obiectivele și principalele direcții ale activității de probațiune în Republica Moldova, sunt doar cîteva dintre aspectele introductive abordate în cadrul acestui seminar. Moderatorul subiectului, Victor Zaharia, Directorul Institutului de Reforme Penale, a relatat participanților tematici conceptuale despre instituția probațiunii, precum și alte aspecte menite de a evidenția esențialul în exercitarea unei asemeni activități de către consilierii de probațiune. „Nucleul adevărat al problemei este sancțiunea presentențială”, a relatat dumnealui. Oamenilor urmează să li se dea o şansă de a se integra în societate, o șansă de a se corija, dar și o îndrumare de a nu mai comite alte infracțiuni, acestea sunt opiniile exprimate de participanți în cadrul instruirii referitor la esenţa acestei instituţii.  
Ca instituție de evaluare psihosocială, de control a persoanelor aflate în conflict cu legea penală, dar și de adaptare a persoanelor liberate din locurile de detenție, instituția probațiunii înglobează activități menite de a spori eficiența sistemului de justiție penală, precum și de a mări importanța
conceptului de individualizare a pedepsei. În rezultat, Raportul de monitorizare a activităților de probațiune în Republica Moldova pe parcursul anului 2011, elaborat de Institutul de Reforme Penale, distribuit participanților la seminar ca suport didactic, demonstrează starea de facto a acestei instituții în ţara noastră, aspectele-cheie privind organizarea muncii consilierilor de probaţiune, dar şi problemele cu care se confruntă aceştia în îndeplinrea atribuţiilor ce le revin.  
Importanța întocmirii referatului presentențial de evaluare psihosocială a personalității subiecților probațiunii este redat prin prisma conținutului consultativ și de orientare, avînd rolul de a oferi organului de urmărire penală, procurorului, instanței de judecată date nepărtinitoare, corecte și factuale despre personalitatea făptuitorului, care influențează sau pot influența conduita lui generală. Obiectivul de reintegrare în societate a persoanelor aflate în conflict cu legea constituie o esențială prerogativă a instituției probațiunii prin asistența și consilierea beneficiarului de probațiune, prin sprijinire și încurajare permanentă, ajutor imediat, prin individualizare și continuitate din perspectiva circuitului informațional, precum și prin implicarea administrației publice, a organizațiilor neguvernamentale menite să asigure o normalizare în acest sens.
Necesitatea întocmirii referatului presentențial, utilitatea acestui document scris, reglementări naționale și internaționale la acest capitol, toate au fost relatate participanților de Victor Zaharia.
 
De asemenea, au fost expuse tematici privind sursele relevante pentru întocmirea referatului de evaluare psihosocială. Metode și tehnici de colectare a datelor pentru întocmirea referatului presentențial de evaluare psihosocială, evaluarea riscului de recidivă și a pericolului social au fost relatate participanților de Vitalie Popa, șeful Serviciului analitic și programe internaționale, Oficiul central de probațiune, moderatorul subiectului. Scopul, atitudinea și principiile de lucru ale consilierilor de probațiune necesare în lucrul cu beneficiarii de probațiune se impun ca principii de întocmire a unui referat de evaluare avînd la bază respectul, acceptarea necondiționată, transparența și onestitatea, precum și nediscriminarea și confidențialitatea, afirmînd că „distanța profesională joacă un rol important”.
A fost analizată și structura referatului presentențial de evaluare, dat fiind faptul că acesta include un șir de informații privind personalitatea și mediul în care s-a născut și s-a dezvoltat subiectul probațiunii, expunerea unor asemenea informații determinînd principalele probleme cu care se confruntă persoana în conflict cu legea.
La finele seminarului au fost înmînate certificate de participare care atestă instruirea consilierilor de probaţiune în domeniu.