Implementarea instruirii la distanţă este unul dintre obiectivele Institutului Naţional al Justiţiei, inclus şi în Strategia de reformare a sectorului justiţiei pentru anii 2011-2016.
Elaborarea de către experţii germani a platformei de instruire la distanţă în cadrul Proiectului ILIAS a pus baza creării unui sistem de instruire modern şi eficient.
Fundaţia germană pentru cooperare juridică internaţională (IRZ) a decis să acorde institutului asistenţa necesară, iar pe 11 septembrie a iniţiat un atelier de lucru cu genericul „e-Learning – introducere în bazele tehnice şi didactice ale domeniului de instruire”, în cadrul căruia sunt instruiţi formatorii în domeniu.
Instruirea are o durată de 3 zile, în prima zi organizatorii proiectului prezentând o introducere în bazele didactice ale e-Learning-ului.
E-Learning-ul reprezintă intermedierea cunoştinţelor cu ajutorul mijloacelor media electronice şi digitale, servind astfel punerea la dispoziţie a informaţiilor, efectuarea controalelor de învăţare/însuşire şi asigurarea comunicării între cei care învaţă/audienţi şi cei care instruiesc/formatori.
În prima zi de lucru, reprezentanţii germani Dr. Stefan Hulshorster, Director executiv adjunct al Fundaţiei IRZ, Nata Sanadiradze, manager de proiecte şi Aliona Bleah, reprezentant al Fundaţiei IRZ la Chişinău, au prezentat audienţilor obiectivele instruirii, bazele ei, formele, posibilităţile şi limitele e-Learning-ului, condiţiile-cadru pentru un e-Learning reuşit. Audienţii au manifestat interes pentru subiectul specificul comunicării virtuale şi examinarea cunoştinţelor în cadrul e-Learning-ului. Au prezentat avantajele şi dezavantajele e-Learning-ului din punctul de vedere al audienţilor, dar şi al formatorilor. Formatorii instruiţi au aplicat tehnicile de prelucrare a acestui modul şi au reprodus paşi în procesul de dezvoltare a programelor de instruire.
E-Learning-ul cuprinde un spectru foarte mare de diferite mijloace didactice media. El se poate limita cu punerea la dispoziţie în format digital a materialelor, dar poate ajunge şi la oferte complexe prin folosirea celor mai diferite mijloace media şi aplicaţii interactive. Din elementele de bază fac parte: texte şi grafici, teste diferite, trimiteri prin link-uri la documente şi pagini internet, documente audio şi video, wikis, comunicare prin intermediul forumurilor şi chat-urilor.
Astăzi, formatorii INJ au însuşit primele schiţe pentru e-Learning, asigurând, totodată, dezvoltarea proiectului. Ei au exersat asupra funcţiilor de bază, cum ar fi instalarea, exportarea, importarea, radierea şi copierea modulelor de instruire, au abordat structura şi forma modulelor, redactarea, prelucrarea capitolelor şi a conţinuturilor de pagini.
În a doua jumătate a zilei de lucru, participanţii la instruire au studiat alte funcţii de bază ale e-Learning-ului, ce ţin de texte, domenii, imagini şi elemente importante ale conţinutului de pagini - prelucrarea paginilor şi a caracteristicilor acestora, introducerea textelor şi a trimiterilor la link-uri.
Atelierul de lucru se va încheia mâine, 13.09.2013, după ce audienţii vor însuşi tehnici suplimentare de lucru şi noi posibilităţi de gestionare a platformei.