Cursuri de proiectare la distanţă: de la planificare până la realizare

15. 01. 2015
În perioada 12-14 ianuarie, formatorii INJ, precum şi reprezentanţii secţiilor e-transformare, e-instruire şi tehnologii informaţionale, instruire continuă, didactico-metodică şi cercetări din cadrul Institutului Naţional la Justiţiei, au participat la un atelier de lucru privind proiectarea cursurilor de educaţie la distanţă.
 
Organizat de către USAID ROLISP, acesta a avut drept obiectiv consolidarea capacităţilor Institutului Naţional al Justiţiei de elaborare a unor cursuri eficiente de educaţie a adulţilor la distanţă, urmărind dezvoltarea abilităţilor eficiente şi cunoştinţelor necesare la pregătirea Cursurilor de Educaţie la Distanţă (CED) de înaltă calitate.
 
Participanţii, instruiţi de către un expert străin – Mʾhammed Abdous de la Centrul de Învăţare şi Predare din cadrul Biroului de Educaţie la Distanţă al Universităţii Old Dominion din Norfolk, Virginia (SUA) – au fost antrenaţi în studierea, aplicarea şi analiza diverselor aspecte şi instrumente relevante procesului de proiectare a cursurilor de educaţie la distanţă, utilizând sistemul de management al învăţării ILIAS.
 
În timpul prezentărilor, lecţiilor demonstrative, sesiunilor practice şi activităţilor în grupuri mici au fost dezbătute mai multe subiecte, printre care:
  • Preplanificarea: înţelegerea diverselor modalităţi de învăţare la distanţă, avantajele şi provocările, necesităţile şi aşteptările participanţilor;
  • Planificarea: calendarul activităţilor, compoziţia şi competenţele echipelor, instrumentele şi modelele de producere, pregătirea generală;
  • Analiza: cerinţele privind conţinutul /gradul de pregătire, publicul-ţintă, analiza conţinutului şi relevanţa modelului de organizare şi furnizare a cursurilor;
  • Design-ul: organizarea conţinutului într-o ordine secvenţială, strategii eficiente de instruire, prototip, schiţe de rezumat şi integrarea mijloacelor media;
  • Producerea/elaborarea: producerea de conţinut, producerea media, revizuirea permanentă şi asigurarea calităţii, procedurile de testare şi aprobare;
  • Predarea/învăţarea: predarea/învăţarea cursului, activitatea de tutorat, colectarea de feedback, derularea corespunzătoare a cursurilor şi asigurarea eficienţei, revizuiri periodice. 
Pe 15 şi 16 ianuarie va avea loc un alt atelier de lucru dedicat tematicii date. Expertului american i se va alătura Otilia Păcurari, dr., prof. univ., formator la Institutul Naţional al Magistraturii din România, iar participanţi vor fi doar angajaţii Secţiei e-transformare, e-instruire şi tehnologii informaţionale a INJ. Pe parcursul workshop-ului vor fi trecute în revistă obiectivele cursului ROLISP de instruire la distanţă (ED), exemple de cursuri de ED, structura/tabelul de materii a cursului ROLISP ED, completarea matricei de proiectare şi a şablonului de modul al cursului ROLISP ED, identificarea următorilor paşi în proiect şi clarificarea rolurilor şi responsabilităţilor, inclusiv rolul echipei INJ.