31. 01. 2015
Cea mai importantă chestiune de pe agenda de lucru a şedinţei Consiliului Institutului Naţional al Justiţiei din 30 ianuarie a fost alegerea noului director al INJ. Totuşi, membrii prezenţi – Eduard Ababei, Preşedintele Consiliului, Angela Bostan, secretar al şedinţei, Liliana Catan, Iurie Bejenaru, Ghenadie Eni, Viorica Mihaila, Alexandru Spoială, Iurie Perevoznic, Eduard Maşnic, Eduard Bulat, Igor Popa şi Sergiu Băieşu, membri ai Consiliului – au decis ca aceasta să fie lăsată pentru final, mai întâi susţinând dezbateri pe marginea aprobării structurii, efectivului limită, statului de personal şi a schemei de încadrare ale Institutului Naţional al Justiţiei, aprobării curriculumurilor disciplinare pentru formarea iniţială a candidaţilor la funcţii de judecător şi procuror în semestrul III, conform planului de învăţământ 2013-2015 şi aprobării curriculumurilor disciplinare pentru formarea iniţială a candidaţilor la funcţii de judecător şi procuror în semestrul II, conform planului de învăţământ 2014-2016.
În primul caz – aprobarea structurii, efectivului limită, statului de personal şi a schemei de încadrare ale Institutului Naţional al Justiţiei – au prezentat informaţii Eugenia Kistruga, şefa Secţiei resurse umane şi documentare, şi Raisa Cravţov, şefa Direcţiei economico-administrativă. Dumnealor au explicat necesitatea schimbărilor respective pentru a fi racordate la cerinţele noului clasificator. „La 3 martie 2014 a fost aprobat un nou Clasificator al ocupaţiilor din RM (CORM 006-14), care este obligatoriu cu începere de la 1 ianuarie 2015. Astfel, este necesară modificarea codurilor funcţiilor, precum şi redenumirea Secţiei resurse umane şi documentare în Secţia resurse umane, şi redenumirea Secţiei financiară în Secţia economico-financiară. În context, este necesară aprobarea structurii, statului de personal şi a schemei de încadrare ale Institutului Naţional al Justiţiei”, a specificat Eugenia Kistruga.
După mai multe întrebări şi concretizări, în baza art.10 alin.(2) lit.c) din Codul muncii, Consiliul a aprobat structura, efectivul limită, statul de personal şi schema de încadrare, luându-se în consideraţie faptul că, numărul de unităţi nu s-a majorat, adică numărul de angajaţi ai INJ a rămas acelaşi şi în aceleaşi funcţii.
În urma informaţiei prezentate de Valeria Şterbeţ, şefa Secţiei didactico-metodică şi cercetări – completată de Iurie Perevoznic: „Cred că trebuie să acordăm o atenţie mai mare subiectului „Justiţia pentru copii” -, Consiliul a aprobat curriculumurile disciplinare pentru formarea iniţială a candidaţilor la funcţii de judecător şi procuror în semestrul III, conform planului de învăţământ 2013-2015:
1) Particularităţile soluţionării cauzelor comerciale.
2) Particularităţile soluţionării litigiilor funciare.
3) Particularităţile soluţionării litigiilor de muncă.
4) Particularităţile soluţionării litigiilor vamale.
5) Particularităţile soluţionării litigiilor fiscale.
6) Particularităţile soluţionării litigiilor bancare.
7) Metodologia investigării infracţiunilor de corupţie şi celor conexe.
8) Metodologia investigării infracţiunilor contra patrimoniului.
9) Metodologia investigării infracţiunilor contra persoanei.
10) Metodologia investigării infracţiunilor privind viaţa sexuală, contra familiei şi minorilor.
11) Metodologia investigării infracţiunilor în domeniul transportului, contra securităţii publice şi a ordinii publice.
12) Justiţia pentru copii (disciplină opţională).
În conformitate cu Ghidul metodologic pentru elaborarea curriculumurilor, formatorii au fost solicitaţi să actualizeze curriculumurile disciplinare pentru formarea iniţială a candidaţilor la funcţii de judecător şi procuror în semestrul II, conform planului de învăţământ 2014-2016. După verificarea prin prisma corespunderii lor modelului de curriculum aprobat de Consiliul Institutului Naţional al Justiţiei, ele au fost aprobate în baza anexelor prezentate:
1) Metodologia întocmirii actelor procesuale civile (pentru judecători);
2) Metodologia întocmirii actelor procesuale penale (pentru judecători);
3) Calificarea infracţiunilor.
4) Proceduri speciale în procesul penal (pentru judecători).
5) Dreptul Uniunii Europene.
6) Intentarea, pregătirea şi examinarea în fond a pricinilor civile (pentru judecători);
7) Organizarea activităţii instanţelor de judecată (pentru judecători).
8) Procedura insolvabilităţii (pentru judecători).
9) Investigarea infracţiunilor cibernetice.
10) Utilizarea tehnologiilor informaţionale în domeniul profesional (pentru judecători).
11) Particularităţile soluţionării cauzelor succesorale (pentru judecători).
12) Particularităţile soluţionării litigiilor familiale (pentru judecători).
13) Etica şi deontologia profesională a judecătorului (pentru judecători).
14) Activitatea specială de investigaţii.
15) Executarea hotărârilor judecătoreşti în materie civilă (pentru judecători).
16) Executarea hotărârilor judecătoreşti în materie penală.
17) Traficul de fiinţe umane (pentru judecători).
18) Medicina legală.
19) Medierea (pentru judecători).
20) Expertiza judiciară.
21) Aplicarea legislaţiei ce reglementează activitatea de probaţiune.
22) Prevenirea şi combaterea discriminării, rasismului şi intoleranţei.
23) Prevenirea şi combaterea torturii şi a relelor tratamente.
24) Combaterea violenţei în familie (disciplină opţională).
25) Tactica criminalistică (pentru procurori).
26) Metodologia întocmirii actelor procedurale în faza de urmărire penală (pentru procurori).
27) Participarea procurorului în instanţa de judecată. Susţinerea învinuirii (pentru procurori).
28) Organizarea activităţii organelor procuraturii (pentru procurori).
29) Investigaţii financiar-economice (pentru procurori).
30) Conducerea şi efectuarea urmăririi penale de către procuror (pentru procurori).
31) Utilizarea tehnologiilor informaţionale în domeniul profesional (pentru procurori).
32) Etica şi deontologia profesională a procurorului (pentru procurori).
33) Medierea (pentru procurori).
Spre finalul şedinţei, membrii Consiliului au examinat chestiunea cu privire la alegerea Directorului executiv al Institutului Naţional al Justiţiei. Pentru a-şi prezenta concepţiile de dezvoltare a INJ, au fost invitaţi cei trei pretendenţi admişi la concurs în şedinţa precedentă a Consiliului: Eugen Rusu, consultant în Secţia didactico-metodică şi cercetări, Direcţia instruire şi cercetare a INJ, formator INJ, ex-deputat şi preşedinte al Comisiei juridice, numiri şi imunităţi a Parlamentului RM, ex-adjunct al Procurorului General; Diana Scobioală, doctor habilitat în drept, conferenţiar universitar la Academia de Administrare de pe lângă Guvern, membru ales al Colegiului de evaluare a performanţelor judecătorilor al CSM, formator INJ, coordonator naţional al Programului HELP al Consiliului Europei, şi Valeriu Kuciuk, cercetător ştiinţific superior la Centrul de cercetări strategice al Institutului de Cercetări Juridice şi Politice al Academiei de Ştiinţe a Moldovei. După alegeri, care au avut un caracter secret, comisia de numărare a voturilor, avându-l ca preşedinte pe Sergiu Băieşu, a constatat că numărul necesar de voturi – şapte – l-a obţinut Diana Scobioală. Urmează ca noul Director al Institutului Naţional al Justiţiei să-şi înceapă activitatea pe 9 februarie curent, cu un mandat de cinci ani.