22. 10. 2014
Ieri, la Institutul Naţional al Justiţiei s-au aflat într-o vizită de lucru Carsten Mahnke, coordonator, Dario Quitavale, Florin Ungureanu, Carmen Muşat şi Mihail Beregoi – experţi în cadrul Proiectului ATRECO „ Sporirea Eficienţei, Responsabilităţii şi Transparenţei Instanţelor Judecătoreşti din Moldova”. Din partea INJ, la discuţii au participat Veaceslav Didâc, Director executiv interimar, Valeria Şterbeţ, şefa Secţiei didactico-metodică şi cercetări, Ecaterina Popa, şefa Secţiei formare continuă, Olga Pisarenco, consilierul Directorului executiv, şi Valentina Conţescu, şefa Secţiei formare formatori şi relaţii internaţionale.
Proiectul ATRECO a fost lansat recent şi va dura pe parcursul a doi ani şi jumătate. Scopurile urmărite sunt de a spori eficienţa, imparţialitatea, responsabilitatea şi transparenţei instanţelor judecătoreşti din Republica Moldova, în special – în contextul reformelor propuse în Strategia de reformare a sectorului justiţiei şi în Planul de acţiuni al acesteia; acordarea asistenţei în aplicarea celor mai bune practici, în vederea reducerii nivelului de corupţie judiciară şi sporirii încrederii publicului în sistemul judecătoresc; eficientizarea bugetelor instanţelor de judecată; dezvoltarea capacităţii instituţiilor judecătoreşti la preluarea sistemelor informaţionale, de TI, de înregistrare audio şi video pentru îmbunătăţirea în continuare a gestionării datelor generate de instanţele judecătoreşti ş.a.
În etapa iniţială, ATRECO va efectua o evaluare a implementării acţiunilor prevăzute pentru sistemul judecătoresc în Pilonii I şi IV ai Strategiei de reformare a sectorului justiţiei, va evalua capacităţile şi cerinţele tuturor beneficiarilor direcţi de implementare a reformei, precum şi rezultatele obţinute până în prezent; va acorda asistenţă tuturor beneficiarilor direcţi la definirea obiectivelor prioritare şi la elaborarea planurilor de lucru. La sfârşitul etapei iniţiale, ATRECO va furniza proiectul Raportului iniţial Delegaţiei UE, instituţiilor beneficiare şi Comitetului de Conducere al proiectului. Raportul va conţine o analiză a situaţiei curente, recomandări pentru modificări în baza activităţii descrise mai sus şi un plan de lucru pentru întreaga durată a proiectului cu privire la modul de implementare a modificărilor propuse şi modalitatea de atingere a obiectivelor proiectului. Mai mult: raportul va include un plan de lucru pentru perioada următoare.
Discuţiile s-au axat pe necesităţile de formare continuă a specialiştilor din instanţele de judecată în conformitate cu prevederile incluse în Pilonii 1 şi IV din Strategia de reformare a sectorului justiţiei, astfel ca judecătorii, asistenţii judiciari şi administratorii instanţelor judecătoreşti să fie instruiţi în modul corespunzător prin intermediul structurilor educative îmbunătăţite ale Institutului Naţional al Justiţiei, pe baza standardelor internaţionale; ca sistemul de asigurare a calităţii instruirilor să fie funcţional, să sporească capacitatea judecătorilor de „a-şi desfăşura activitatea prin aplicarea metodologiilor moderne şi eficiente”.
S-a convenit ca în Comitetul de conducere al proiectului să fie inclus şi un reprezentant al INJ.